OCEANHALLEN plan 3

Presentation av Christina Ekelund
Jag heter Christina Ekelund och har jobbat med dessa trådar,
textila material och färgbad i många år, det är mitt språk.
undervisat i detta i 40 år på Folkhögskola.
Textilt är handens konstruktioner av mina tankar och får mej att
forsa fram i ideer och leta mer kunskap, åka iväg på äventyr jag inte visste något om.
Landar och fäster sen trådarna så kan jag tråckla vidare på nästa.
Med våra eviga samtal om tyg har vi fört oss fortare i projekten, med gemensamma infall och forskningsinsatser.
 Är medlem i Arvika konsthantverk.

Presentation av Erik Torstensson
Hantverksmässigt är min grund fiberbaserade hantverk som tovning och handspinning. Därutöver brukar jag arbeta undersökande med andra teknikområden i perioder som ofta varar ett par år, det kan exempelvis vara naturlig färgning, handsömnad, eller som för tillfället textila installationer.
 
Teman jag inte kan undkomma är våra kroppar och dess innehåll, grupperingar och vårt inre främmandeskap. Jag tror jag återkommer till dessa områden för de utgör något centralt i vår mänsklighet: Att vi står i vår egen kropp mellan Lagerkvists gäst hos verkligheten och Kristevas främlingar för oss själva. I en kropp vars syfte, begränsningar och undergång vi inte heller alltid kan greppa.
 
I samarbetet med Christina har jag hittat tillbaka till den material- och teknik-obundenhet jag upplevde som barn; där leken och nyfikenheten får leda processen vidare. Jag har också fått uppleva en total generositet och prestigelöshet där tankar om verks och idéers ursprung och ägande är meningslösa. 
 


OCEANHALLEN PLAN 3  2017
1 maj-25 juni, Christina Ekelund & Erik Torstensson, bara skuggor tröstar, installation   

8 juli-27 augusti, Ulrika Aneer, Richard Dore & Emelie Rygfelt Wilander, Automatic - Har ni svårt att sy rakt? installation

2-16 september, Juan delGado Altered Landscapes

Juan delGado is a London
based multimedia artist whose
work incorporates photography,
installation and moving image.
Often addressing hard to discuss
issues within society, delGado
presents audiences with themes of
displacement, trauma and identity.
In his practice, delGado seeks to
explore ability versus disability, the
accepted versus the unaccepted, and
to represent what is unrepresented.
Much of his work has been made
as a response to engagements with
specifi c individuals or groups, and
delGado has been supported by many
prestigious organisations including
the British Council, the Wellcome
Trust, ArtSchools Palestine, Queer ID
Festival, and Unlimited.
For this exhibition, delGado has been
awarded an INSIDE commission from
New Art Exchange and DASH. INSIDE
is a Disability Arts commissioning
programme led by DASH with funding
from Arts Council England. Altered
Landscapes is supported using public
funding by the National Lottery
through Arts Council England and by
the Spanish Embassy Offi ce for Cultural
and Scientific Affairs in London.
www.juandelgado.co

OCEANHALLEN plan 3 2016
1 maj-21 augusti, Funny Livdotter & Mie Felth 
 

ARTIST TALK

Artist talk av MIE FELTH & FUNNY LIVDOTTER 3 juni kl 17 med start i utställningen på vån 3, fortsättning i caféet som är öppet till kl 19.00 fredag 3 juni.
Pizza kan förbokas på Brukets godaste 0532-784820. http://www.bruketsgodaste.se

2017

juan delgado

Altered Landscapes
2-16 september
Vernissage 2 september kl 13.00


Altered Landscapes is a multimedia
installation by Juan delGado which
traces a personal narrative through
the scarred vistas of Europe in the
midst of the largest mass migration
in living memory.
In 2016 delGado travelled to Greece,
Macedonia and Calais to record the
journeys taken by refugees, many of
whom are from war-torn Syria and
northern Iraq. delGado did not film
these ‘invisible’ people who proliferate
our media, instead he chose to capture
the places they passed through and
the traces they left behind. delGado
presents fragments of experiences and
fleeting moments that tell the human
story of people caught in one of the
worst humanitarian crises of our time,
offering new perspectives and telling
stories that are usually overlooked by
the mainstream media.
Altered Landscapes incorporates video,
photography and stories of Syrian
refugees who delGado met during the
making of this exhibition. These stories
are told in both English and Arabic and
intend to take the viewer on a reflective
journey. Visitors are invited to step into
the dimly lit gallery space and absorb
the unsettling and terrifying experience
of traveling hundreds of miles through
an unfamiliar landscape at night,
reminiscent of journeys made by tens
of thousands of men, women and child
refugees.
The artworks and stories in the
exhibition enables visitors to consider:
how does it feel to leave your country,
family and friends behind in search for
safety; to flee violence, persecution,
war and terror in your homeland only
to be terrorised again as you try to
reach Europe; to be stranded without
shelter, food and water in no-man’s
land; to be hunted by border patrols
in armoured vehicles; to be chased by
barking dogs; to be beaten, handcuffed
and sent to detention centres.
Inspired by the text The Metamorphosis
by Franz Kafka, the project centres
on a personal diary from a narrator, a
European subject, who is describing
how his human identity is gradually
eroded, being transformed into
something else, as a response to the suffering he is experiencing. Altered
Landscapes is a personal reflection and
a response to the current situation in
Europe when many European countries
are fortifying their borders with razorwire
fences and watchtowers to stop
the flow of refugees reaching the
safety of northern Europe. Hungry,
Czech Republic, Poland, Slovenia
and Croatia are among the European
member states that rejected the EU’s
plan to share refugees. Instead their
boarders were closed, and those
seeking to pass through are detained.
The influx of refugees across the
continent has been met with the
rise of xenophobic, far-right populist
political parties, whose negative
portrayals of refugee communities fuel discrimination and division, and
dehumanises their suffering. Visually,
Altered Landscapes contextualises
the ‘refugee crisis’ and the
surrounding debates in a landscape
strongly embedded in our collective
imagination: Athens, Greece - the
birthplace of democratic values and
culture.
This exhibition follows on from
delGado’s Qisetna: Talking Syria, a
non-political cultural project which
provides a bilingual platform for people
from and with a connection to Syria,
to share stories and present alternative
perspectives. It provides a reminder
of the humanity of ordinary Syrians
through their relationship with arts,
culture, sport and places.

ulrika aneer,
richard dore &
emelie rygfelt wilander

Automatic - Har ni svårt att sy rakt?
8 juli-27 augusti
Vernissage 8 juli kl 12.30


Automatic – Har ni svårt att sy rakt?
En utställning som utgår ifrån vår fascination för symaskinsmodellen Automatic från 50‐talet. En tid då textilindustrin i Sverige blommade och hushållssymaskinen blev var quinns egendom. Symaskinen gav ett handlingsutrymme att skapa på egenhand men också en förpliktelse att uppfylla hushållsarbetet. Massproduktion och effektivitet frigjorde tid och skapade valmöjligheter inom det slutna system som samhället erbjöd.
Vi har rotat på loppisar efter handböcker i sömnad och instruktionsböcker till Automatic, vi har undra hur det är att befinna sig i de stressade högljudda miljöerna som var och är textilindustrins och vi har undra hur det var att vara hemmafru på 50-talet och sy sina egna kläder? Utifrån detta har vi sedan byggt en utställning där vi bjuder in dig i vår värld av möjligheter och omöjligheter som Automatic skapar.

Ulrika Aneer – Konstnär, smed och skräddare
Richard Dore – Konstnär, smed och symaskinsreparatör
Emelie Rygfelt Wilander – Konstnär med textil inriktning
 

CHRIstina ekelund &
erik torstensson

Bara skuggor tröstar
1 maj-26 juni
Vernissage 1 maj kl 13.00

Bara skuggor tröstar
I ett mellanland av mörker och tyg har vi byggt ett tiotal installationer inspirerade av samtida händelser, positioner och förskjutningar.
Grunden för vårt arbete är i någon meningen det textila konsthantverket, men vi har tagit ett stort kliv å sidan, långt bortom funktion och konventionella tekniker.
Ett rum med mörker för tröst, eller Tröstar Skuggorna?  
Växthuskyrkan lockar dig, livet kanske kommer med posten, under sidenlapparna vill du vila.
Ord är svåra, de vill förstås av oss.
Bilder och byggnader talar ordlöst.
Väl mött!
 

 

2016

Funny livdotter &
MIE FELTH

1 maj-21 augusti                       (utställningen är förlängd)         
Avigan
Vernissage 1 maj kl 13.00